Τετάρτη, 15 Σεπτεμβρίου 2010


ΟΡΕΣΤΗΣ
ή αλλιως το μεγαλειο του Ελληνα!

Χτες παρευρεθηκα σε μια απο τις τελευταιες στασεις της περιοδειας του Ορεστη, στο Αλσος Νεας Σμυρνης. Οι εντυπωσεις ηταν ποικιλλες...
Ας αρχισω με την παρασταση ομως. Μετα λυπης μου ειδα για πρωτη και ελπιζω για τελευταια φορα, τον Νικο Κουρη σε μια παρασταση η οποια μονο μετρια μπορει να χαρακτηριστει. Μια πλειαδα δυνατων ηθοποιων που ειτε δεν ηταν στα καλυτερα τους, ειτε χανονταν σε μια πραγματικα ασχετη και ανευρη σκηνοθεσια η οποια οχι απλως δεν προσεδιδε τιποτα στο εργο, αλλα αφαιρουσε κιολας απο τη σημασια του. Ενα δηθεν λιτο σκηνικο που θυμιζει αστικο δραμα και δεν κολλαει με τιποτα με το εργο ή εστω με την σκηνοθετικη προσεγγιση του Γιαννη Χουβαρδα, η οποια σαφως δεν ηταν η καλυτερη δυνατη. Ενας χορος απο σχολιαροπαιδα σε εκδρομη, τα οποια δεν με ενοχλησαν αλλα θεωρω οτι δεν ειχαν να προσθεσουν τιποτα στο εργο και βρηκα πως ηταν επισης ασχετα με το εργο και με την υπολοιπη σκηνογραφικη προσεγγιση αντιστοιχα... Για να καταληξω, ο Χουβαρδας πηρε ενα αρχαιο δραμα και εδωσε την εντυπωση πως δεν ηξερε ουτε ο ιδιος τι ηθελε να το κανει, με αποτελεσμα να μην ειναι αρκετες ουτε οι ερμηνειες των ηθοποιων. Ας ερθω στους ηθοποιους ομως τωρα. Ο Νικος Κουρης, στον ρολο του Ορεστη, αποτελεσε το μοναδικο εξαιρετικο σημειο της παραστασης. Και το βρηκα αδικο, οχι για τους υπολοιπους, αλλα για τον ιδιο, να εισπραττει ενα χλιαρο χειροκροτημα, το οποιο θα επρεπε να ειναι θερμο και μονο δικο του διοτι πραγματικα δινει ρεσιταλ -ισως και παραπανω απο ρεσιταλ, δεν τον εχω δει ποτε καλυτερο και το λεω αυτο εχοντας δει σχεδον ολες τις παραστασεις του. Η Στεφανια Γουλιωτη, για την οποια ειχα ακουσει τα καλυτερα, ηταν καλη ναι, αλλα μεχρι εκει, και η αληθεια ειναι πως οσοι την ειχαν δει και στην Ηλεκτρα του Σταϊν, δυο χρονια πριν οπως εγω, ισως δεν πουν και τοσο καλα λογια. Προσωπικα νομιζω οτι απλα εκανε το ιδιο πραγμα. Την εβλεπα και αισθανομουν πως εβλεπα σκηνες απο εκεινη την Ηλεκτρα, κι οχι απο την αδελφη του Ορεστη, σε μια αλλη παρασταση. Ειναι καλη, θα εχει μελλον κι ειναι πολυ κριμα να πεσει απο τωρα σε μανιερες γιατι το μονο που θα καταφερει θα ειναι να ακυρωσει η ιδια τους υμνους που καποτε γραφτηκαν για τις ερμηνειες της. Η Τανια Τρυπη ως Ελενη παγερα αδιαφορη. Πραγματικα. Δεν το περιμενα... Ο Χρηστος Στεργιογλου, συνηθως ατου μιας παραστασης, εδω, στον ρολο του Τυνδαρεω, ηταν κουραστικα υπερβολικος. Δεν ξερω αν ηταν μεσα στην ολη σκηνοθετικη προσεγγιση, ή αν ο τροπος ερμηνειας ηταν δικη του ιδεα, σιγουρα ομως δεν ηταν κατι καλο. Ο Ακυλλας Καραζησης καλος, κι αυτος μεχρι εκει ομως, χωρις να κανει το κατι παραπανω. Ο Κωστας Βασαρδανης στον ρολο του Πυλαδη, πααααρα πολυ καλος και ο Νικος Καραθανος ως Φρυγας φανταστικος! Απολαυστικοτατος! Και τωρα που το σκεφτομαι, ναι, ηταν δυο τα φωτεινα σημεια της παραστασης, το ενα ηταν ο Κουρης και το αλλο ο Καραθανος... Ο Χορος, αν και δεν μου αρεσε η προσεγγιση του Χουβαρδα, οπως προειπα, ηταν ενας απο τους πιο καλοδουλεμενους και συγχρονισμενους χορους που εχω δει ποτε και αξιζουν πραγματικα συγχαρητηρια! Απο την αλλη δεν θα μπορουσε να ειναι και αλλιως οταν στον χορο υπαρχουν ονοματα οπως η Αννα Καλαϊτζιδου, η Κορα Καρβουνη, η Λενα Παπαληγουρα και ο Θανος Τοκακης... Και καπως ετσι, θα ερθω στην αλλη τεραστια ενσταση μου: την κορη του Νταλαρα. Την οποια και εντελως επιτηδες αναφερω χωρις το ονομα της, διοτι ειναι σαφεστατο οτι η μονη ιδιοτητα που θα εχει ποτε θα ειναι το οτι ειναι Κορη Νταλαρα! Θελει απιστευτο θρασος -νομιζω- την στιγμη που στον Χορο εχεις τετοια ονοματα να στελνεις ενα πρωτοεμφανιζομενο κοριτσακι, το οποιο αμφιβαλλω για το αν θα επρεπε να εχει περασει στη σχολη εξαρχης, στην Επιδαυρο και μαλιστα με τον ρολο της Ερμιονης! Η "ερμηνεια" της, ηταν σε επιπεδο εμφανισης ενος πενταχρονου σε ερασιτεχνικη παρασταση, επιεικως απαραδεκτη και φυσικα οταν βριθουμε απο τετοια παραδειγματα αρνουμαι να ακουσω το οτιδηποτε περι αξιοκρατειας! Κριμα...
Και τωρα, ερχομαι στο θεμα "οργανωση". Στο Αλσος Νεας Σμυρνης ηταν η πρωτη φορα που πηγα. Το βρηκα ενα πανεμορφο, καταπρασινο παρκο, με ενα τεραστιο χωρο που παιρνει περισσοτερα απο 2000 ατομα, και οπου εγινε η παρασταση. Ομως, το οτι κανεις μια παρασταση για δημοτες με δωρεαν εισοδο, δεν σημαινει οτι δινεις το δικαιωμα στους θεατες να ερχονται οτι ωρα θελουν, να μιλανε και να πηγαινοερχονται ασταματητα σε ολη την διαρκεια της παραστασης. Πραγματικα δεν εχω συναντησει ποτε μου πιο ασεβες κοινο. Υπηρχαν ανθρωποι που τσακωνονταν και φωναζαν κανονικοτατα για τις θεσεις τους ενω η παρασταση ειχε αρχισει! Δεν υπηρχε ουτε ενας υπευθυνος να τους πεταξει εξω ή εστω να τους κανει παρατηρηση, με αποτελεσμα ολο το υπολοιπο κοινο να αρχιζει να φωναζει ενω οι ηθοποιοι επαιζαν και πραγματικα απορησα με την ψυχραιμια τους! Για να μην σχολιασω το γεγονος οτι η παρασταση ειχε αρχισει χωρις να κλεισουν οι πορτες, με αποτελεσμα μεχρι και μιση ωρα μετα να μπαινει κοσμος ο οποιος εντελως αταραχα σαν να μην ενοχλουσε κανεναν, εψαχνε που θα καθισει και φωναζαν ο ενας στον αλλο απο την μια ακρη του θεατρου στην αλλη! Τι εχω να πω; Ελλας το μεγαλειο σου, με το ιδιο συμπερασμα οσα χρονια κι αν περασουν... Ο Ελληνας δεν θα γινει ποτε ανθρωπος! Θα ειναι παντα ενα εγωιστικο γαϊδουρι κι οτι κι αν παθαινουμε, μας αξιζει!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου